Julian Barnes. Flaubert's Parrot. Knopf, 1985.

Wat is het toch fijn om een lezer te zijn! Af en toe ontdek je ineens een heel nieuwe schrijver: zo een die al een groot oeuvre geschreven heeft en nog vorig jaar een intrigerend nieuw boek geschreven heeft.

Julian Barnes bijvoorbeeld. Vorige week las ik zijn intrigerende The sense of an ending. Ik geloof dat ik aan zijn beroemdste boek Flaubert's parrot begonnen ben om nog iets meer te kunnen begrijpen van The sense. Maar dankzij de papagaai ben ik meteen begrepen.

Hoe kun je een biografie schrijven van Gustave Flaubert, de schrijver die het werk ver voor de persoonlijkheid stelde? Hoe kun je zelfs in zo iemand geïnteresseerd zijn? Dat kun je eigenlijk niet, althans niet als persoon van vlees en bloed. De enige die in zo iemand geïnteresseerd mag zijn is een verzonnen personage. Zoals Geoffrey Braithwaite, de 'hoofdpersoon' van Flaubert's Parrot, wanneer je dat boek tenminste als een roman wil lezen.

Braithwaite denkt veel over de naam van Flaubert na, bijvoorbeeld over het feit dat de naam eindigt op het Engelse bear. Is het daarom overdreven om te denken dat Geoffrey ook kan worden geschreven als Jeffrey. In welk geval de initialen van deze knorrige dokter JB zijn? Terwijl je Julian zou kunnen lezen als Giulian – in welk geval de jonge auteur de initialen GB zou hebben gehad? Gustave Bear?

Nou ja, dat is een spelletje waarvan je kunt begrijpen dat Barnes het niet zo aan de oppervlakte gebracht heeft – leuk genoeg voor in het hoofd van de lezer, maar niet als het expliciet gemaakt wordt.

Waar Flaubert's parrot voor gezorgd heeft: dat ik niet alleen nóg meer van Julian Barnes weer wil lezen, maar dat ik ook weer eens wat wil lezen van de grote negentiende-eeuwse Franse beer.

Reacties

Over 'De papegaai van Flaubert': http://pascaldigital.blogspot.be/2012/04/flauberts-parrot-samenvatting.html
En als u nog iets wenst te lezen van Barnes, kan ik u beslist 'Alsof het voorbij is' ('The Sense Of An Ending') aanbevelen: http://pascaldigital.blogspot.be/2012/10/julian-barnes-alsof-het-voorbij-is.html

Populaire posts van deze blog

Paul Celan. Verzamelde gedichten. Amsterdam: Meulenhoff, 2003.

Walt Whitman. Leaves of Grass. Grasbladen. Amsterdam: Em. Querido, 2005 (1855).

Raoul de Jong. Jaguarman. Mijn vader, zijn vader en andere Surinaamse helden. Amsterdam: De Bezige Bij, 2020.